Jak rozpoznać autobus powypadkowy?
Jak rozpoznać autobus powypadkowy?
Kupno używanego samochodu, autokaru czy busa w zadowalającym stanie bywa skomplikowane. Dzisiejsza technika potrafi zdziałać cuda i nawet najlepiej prezentujące się egzemplarze mogą mieć za sobą wypadkową historię. Jak uniezależnić się od pułapek zastawianych przez blacharzy i lakierników? Czy pomocna może się tu okazać współpraca ze skupem autokarów turystycznych?
Skup autobusów szkolnych – co to znaczy auto powypadkowe?
Jak sama nazwa wskazuje samochód powypadkowy to taki, który w przeszłości był uczestnikiem wypadku. Oznacza to, że w wyniku zderzenia w pojeździe:
- Otworzyła się poduszka powietrzna.
- Uszkodzeniu uległy elementy podwozia, nadwozia i/lub kabiny.
- Naprawa nie jest możliwa z powodu naruszenia konstrukcji.
Biorąc pod uwagę tę definicję, nie wszystkie pojazdy z blacharskimi i lakierniczymi zmianami, są samochodami powypadkowymi. Nie ma wiele osób na świecie, które nigdy nie przytarły samochodu o ścianę czy zarysowały drzwi słupkiem parkingowym. Delikatne korekty estetyczne zdarzają się w większości modeli i to nie one przesądzają o wartości auta dostępnego u klienta indywidualnego lub w skupie autokarów turystycznych.
Skup autobusów szkolnych – rozpoczynamy od kontroli elementów zewnętrznych
Jeśli nie kupujemy pojazdu w skupie busów miejskich, a u indywidualnego właściciela, musimy zwrócić szczególną uwagę na walory zewnętrzne maszyny. Każda naprawa związana z poważnym wypadkiem pozostawia jakieś ślady. W pierwszym kroku należy dokładnie zbadać stan karoserii. Kluczowe mogą się okazać na przykład różne odcienie poszczególnych części. Jeśli dostrzegamy podobną prawidłowość, powinna zapalić się w głowie lampka ostrzegawcza. Zapasowa blacha zdecydowanie łatwiej ulega korozji, po pewnym czasie użytkowania widoczne będą także pęknięcia. Połatany, złożony z kilku innych pojazdów samochód nie zapewnia żadnego bezpieczeństwa na drodze. Z uwagi na to, że ludzkie oko bywa zawodne, a nie każdy jest specjalistą z przeszłością zawodową w skupie autobusów szkolnych, dobrą praktyką jest użycie miernika grubości powłok. Tego typu niewielkie urządzenia kosztuje kilkadziesiąt złotych, a pozwala z dużą dokładnością określić miejsca, gdzie doszło do ingerencji lakiernika lub blacharza. Kluczowe jest tu poddanie badaniu kilku miejsc. Jeśli w większości z nich miernik pokazuje warstwę lakieru o grubości 100–200 mikronów, a w innych 250, możemy mieć pewność, że pojazd przeszedł jakieś zewnętrzne korekty.
Kolejnym elementem podlegającym badaniu jest wzajemne spasowanie elementów. W fabrycznym modelu nie zdarza się sytuacja, że któreś części od siebie odstają. Porównując szerokość szczelin przy masce, reflektorach i błotnikach, łatwo możemy odnaleźć odstępstwa od normy. W tym wypadku nie mamy dostępnych żadnych sprzętów pomagających w analizie. Żeby wyłapać nieprawidłowości, trzeba uzbroić się w cierpliwość i dokładnie sprawdzać element po elemencie.
Skup autobusów turystycznych – diabeł tkwi w szczegółach
Kolejnym symptomem wskazującym, że samochód może mieć wypadkową przeszłość, są numery szyb. Każdy producent stosuje swój własny kodyfikator, jednak zazwyczaj są one czytelne nawet dla laików. Najważniejszą informacją jest w tym wypadku ciąg cyfr i kropek. Wskazują one datę produkcji. Przykładowo:
- ••6 oznacza luty 2006 roku.
- •••••6 oznacza maj 2006 roku.
- 14••• oznacza październik 2014 roku.
- 16• oznacza grudzień 2016 roku.
Oprócz daty produkcji warto także zwrócić uwagę na producenta szyby. Jego określenie znajduje się na samej górze kolumny z oznaczeniami. Jeśli nasza analiza wskazuje na pewne odstępstwa w zakresie marki producenta lub terminu powstania, można założyć, że pojazd miał wymieniane szyby. W tej sytuacji właściciel lub skup autobusów szkolnych będzie musiał wyjaśnić historię powstania szkody.
Skup busów miejskich – istotny jest także stan wnętrza
Ślady wypadku dostępne są nie tylko na zewnątrz pojazdu, ale także w jego środku. Tymi najoczywistszymi są pęknięcia na drzwiach, rysy na desce rozdzielczej, odstające plastiki czy źle zamocowane wstawki ozdobne. To jednak nie wszystko. Wnikliwie przeprowadzona kontrola powinna objąć także poduszki bezpieczeństwa, pasy oraz drobne elementy mocujące.
Skup busów miejskich – poduszki i pasy bezpieczeństwa
Weryfikacja poduszek bezpieczeństwa jest trudna, ale nie niemożliwa. W przypadku jakiegokolwiek ich naruszenia wyświetla się błąd w kontrolce. Doświadczony mechanik radzi sobie z nim w ten sposób, że podpina tę kontrolę po inną sprawną. W ten sposób na desce rozdzielczej wszystko wygląda na prawidłowe, choć w praktyce tak nie jest. Jak się uchronić przed takim kłamstwem? Należy w skupieniu spojrzeć na pulpit przy uruchomieniu pojazdu. Jeśli po włączeniu zapłonu kontrolka poduszki bezpieczeństwa na chwilę się podświetli, prawdopodobnie uległa ona wystrzeleniu w przeszłości.
Dowodem na wypadkową historię pojazdu kupowanego u klienta indywidualnego lub w skupie autobusów szkolną mogą być także pasy bezpieczeństwa. Na nich, podobnie jak na szybach znajdują się oznaczenia wskazujące na datę produkcji. Jeśli jest ona inna niż rok produkcji autokaru, a śruby mocujące noszą ślady odkręcania, pojazd prawdopodobnie uległ poważnemu wypadkowi w przeszłości.
Skup autobusów turystycznych – śruby mocujące
Przeglądają samochód przez zakupem, z pewnością warto zajrzeć także pod maskę. Prawdopodobnie wszystko będzie tam czyste i wytarte, dlatego ewentualne wycieki będą możliwe do zweryfikowania dopiero po dłuższej trasie. Co innego ze śrubami mocującymi. W nowszych busach i pojazdach szkolnych, aby dostać się do pewnych elementów silnika, trzeba zdemontować kilka kolejnych. Każda tego typu praca pozostawia ślad na śrubach. Ich badanie może podpowiedzieć, z którymi częściami silnika były problemy. Wskazówką w weryfikacji powypadkowej historii są także zderzaki i reflektory. W tym kontekście należy dokładnie przyjrzeć się śrubom w pasie przednim.
Skub autobusów szkolnych czy klient indywidualny?
Gdzie kupić pojazd z rynku wtórnego? Jeśli zależy nam na czasie, komforcie, pieniądzach i nerwach, najlepszym pomysłem będzie skup autobusów turystycznych, międzymiastowych, miejskich i szkolnych Genomar. Dlaczego?
- Firma jest zarejestrowana i działa na rynku od wielu lat.
- Wybór pojazdów jest bardzo szeroki – znajdziemy tam różne modele następujących producentów: Setra, Mercedes-Benz, Irisbus, Man, iveco, Bova, VDL NEW Futura, VDL, VDL Bova, Neoplan, Renault, Solaris, Temsa, Otokar, Van Hool, Volvo.
- Genomar weryfikuje stan techniczny pojazdów – kupując tu mamy rzetelne informacje o historii autokaru.
- Wszystko w jednym miejscu – nie ma konieczności jeżdżenia po Polsce.
- Firma zajmuje się wszelkimi formalnościami związanymi z przeniesieniem praw własności.
Skup busów miejskich Genomar w Warszawie to miejsce godne polecenia.
Pozostałe poradniki
Poradniki, którymi również możesz być zaintersowany…
Giełda pojazdów Warszawa
Genomar zaskoczy Cię korzystnymi, niedostępnymi w innych miejscach warunkami zakupu samochodów osobowych i innych pojazdów. Decydując się na współpracę z nami sięgasz nie tylko po komfort, ale też oszczędności!
Interesuje Cię zakup samochodu osobowego czy innego pojazdu na rodzinny wypad w góry? Przyjechałeś do Warszawy (stolicy Polski) i chciałbyś ją zwiedzić w luksusowych warunkach? A może potrzebujesz pojazdu w delegację dla pracowników?
Niezależnie od Twoich potrzeb, mamy dla Ciebie samochody osobowe, autokary, busy, a także samochody ciężarowe, które z pewnością spełnią Twoje wymagania. Na naszej internetowej giełdzie pojazdów znajdziesz samochody ekonomiczne, komfortowe i przedewszystkim bezpieczne, którymi z pewnością dojedziesz do celu.
Wyszukaj pojazd
Kup pojazd
Finalizacja transakcji
Kupuj tylko sprawdzone pojazdy w Warszawie
Interesuję Cię zakup samochodu, czy innego pojazdu na rodzinny wypad w góry? Genomar zaskoczy Cię korzystnymi i niedostępnymi w innych miejscach warunkami zakupu samochodów osobowych. Decydując się na współpracę z nami sięgasz nie tylko po komfort, ale też oszczędności! Nasze długoletnie doświadczenie, profesjonalizm i wykwalifikowana kadra pozwalają na świadczenie różnorodnych usług.